Hybridevent

Hybridevent blir allt vanligare i och med att teknikutvecklingen stadigt går framåt. Men vad betyder egentligen ordet “hybridevent”? För många kan det låta som ett främmande ord och aningen oklart. Men faktum är att hybridevent öppnar upp får många intressanta möjligheter för dig som planerar ett event.

Hybridevent och hybridsändning för konferens och event

Ett hybridevent innebär att man har deltagare för eventet som deltar fysiskt och att man har deltagare som samtidigt deltar digitalt. Det här ställer höga krav på tekniken och att det flyter på bra under eventets genomförande. Det är viktigt att de deltagare som deltar digitalt kan involveras i eventet genom till exempel omröstningar, videosamtal, gruppdiskussioner, etc.

Ett hybridevent gör att de utmaningar man ofta ställs inför när det gäller geografiska avstånd suddas ut. Nu kan man bjuda in deltagare från världens alla hörn och nå ut till många fler, än om man bara har fysiska deltagare. Ett vanligt upplägg är att man har en paneldebatt eller någon form av diskussion på scenen, samtidigt som man bjuder in tittare att live följa debatten via länk.  

Hybridsändning

En hybridsändning kan se ut på många olika sätt och själva planeringen är av yttersta vikt för att resultatet ska bli så bra som man tänkt sig. Därför är det viktigt att välja en partner som har lång erfarenhet av att genomföra hybridsändningar. 

Ingen hybridsändning är den andra lik. Kanske har man ett återkommande event som man genomfört årligen under många år och som man nu vill nå ut med digitalt. Då behöver man gå igenom det planerade upplägget och se hur man kan sända eventet till deltagare som inte befinner sig på plats. Det är viktigt att dessa deltagare inte bara blir tittare utan också deltagare. Det här kan man åstadkomma på många olika sätt, exempelvis genom att använda sig av olika verktyg och plattformar för gruppdiskussioner, osv. 

Med en hybridsändning kan man exempelvis ha en moderator som står på scen rent fysiskt och sedan projicera videosamtal på en stor TV-skärm på scenen. Deltagarna kan befinna sig vart som helst i världen och man kan också ha publik på plats. Här är det viktigt att man använder sig av pålitlig teknik som minimerar fördröjningar. Annars riskerar samtalet att inte flyta på ordentligt och resultatet blir sämre.

Innan eventet och sändningen börjar ser man till att ha genomfört alla tester som är nödvändiga, för att se till att nyckelpersoner som ska delta digitalt kan koppla upp sig och att ljud och bild fungerar som det ska. För att slutresultatet ska bli så tillfredsställande som möjligt, vill man att alla deltagare och tittare ska känna sig trygga med att tekniken fungerar. Onödiga avbrott på grund av strul med tekniken kan göra att man tappar fokus på det väsentliga och istället behöver lägga tid på att få ljud och bild att flyta på.

Hybridkonferens

En hybridkonferens är ett mycket bra alternativ för dig som planerar en konferens och vill involvera deltagare utan att behöva bjuda in dom rent fysiskt. Utfört på rätt sätt kan man med enkla medel och till en acceptabel budget genomföra stora konferenser med kortare framförhållning än vid renodlade fysiska konferenser. 

Deltagare behöver inte planera resor och boende lång tid i förväg, utan kopplar helt enkelt upp sig till konferensen digitalt. En konferens är till sin form ett event där man deltagarna ska vara aktiva och interagera med varandra. Det kan handla om allt från att ha diskussioner i olika grupper, till en VD som står på scenen och redogör för det allra senaste som händer inom bolaget. Kanske har man kontor i andra delar av världen, där man vill att respektive avdelning ska vara delaktiga och dela med sig av sina erfarenheter, sin marknad, osv. 

Upplägget ställer höga krav på teknik, planering och genomförande. Utfört på rätt sätt kan det bli en mycket positiv upplevelse där man kan avhandla saker som annars hade krävt en enorm logistisk planering, med långa resor, höga kostnader och stor miljöpåverkan. En hybridkonferens gör att stora globala bolag kan ha konferenser på ett sätt som tidigare inte var möjligt. 

Vi är specialister på direktsändningar och att sända hybridevent live

På Wallen Media AB har vi lång erfarenhet av direktsändningar och att producera hybridevent direkt. För att ett hybridevent ska bli lyckat, räcker det inte med att bara koppla upp ljud och bild. Ett helhetsgrepp behöver tas över hela produktionen, där man växlar mellan olika kameravinklar, lägger till undertexter i realtid vid behov, osv. Det här kan se ut på många olika sätt och med över 20 års erfarenhet av livesändningar, är Wallen Media AB ett pålitligt alternativ för dig som planerar en hybridkonferens eller ett hybridevent. 

Wallen Media AB startade redan 2001 och har sedan dess fått förtroendet att producera många livesändningar. Här finns såväl kompetensen som engagemanget som behövs för att genomföra ett lyckat hybridevent, från planering till genomförande.

Kontakta oss

 
Föregående
Föregående

Tillgänglig video

Nästa
Nästa

Livestreaming och att sända live